Studia I stopnia

Pedagogika specjalna

Już od 280 zł płatnych w 12 ratach

Zajęcia praktyczne

Kształcenie praktyczne na kierunku będzie prowadzone poprzez:

  • realizację praktyk w wymiarze 375 godzin pod opieką nauczycieli mianowanych/dyplomowanych zatrudnionych w szkołach i placówkach edukacyjnych organizujących proces kształcenia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • prowadzenie ćwiczeń i warsztatów w trakcie procesu kształcenia na Uczelni w wymiarze 50% zajęć dydaktycznych przez nauczycieli praktyków, z zastosowaniem aktywizujących metod nauczania-uczenia się,
  • wykonanie projektów edukacyjnych z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną rozwiązujących zdiagnozowane problemy tego środowiska,
  • realizację wizyt studyjnych,
  • wykonanie własnego portfolio stanowiącego dowody osiągnięć dydaktycznych.

Student pozna m.in. podstawy języka migowego i innych metod komunikacji alternatywnej: system komunikacji symbolicznej Bliss, Picture communication system, program językowy Makaton, alfabet palcowy, fonogesty. Zapozna się z podstawowymi metodami rehabilitacji, terapii pedagogicznej, wczesnego wspomagania rozwoju. Będzie potrafił prowadzić zajęcia dydaktyczne i dydaktyczno-wychowawcze z wykorzystaniem całego spektrum metod nauczania, tak stosowanych w pracy z uczniem sprawnym, jak i dodatkowo ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością.

Realizowane zagadnienia

Najistotniejsze dla kierunku obszary kształcenia

Przedmioty ogólnouczelniane, m.in.:

  • Język obcy (do wyboru)
  • Technologie informacyjne
  • Komunikacja społeczna i interpersonalna
  • Wprowadzenie do wiedzy o kulturze

 

Nauki podstawowe, m.in.:

  • Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
  • Psychologia ogólna
  • Historia wychowania z elementami historii pedagogiki specjalnej
  • Psychologia rozwoju człowieka
  • Socjologia ogólna
  • Współczesne problemy pedagogiki
  • Projektowanie własnej ścieżki rozwoju
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią
  • Pedagogika specjalna
  • Diagnoza psychopedagogiczna w pedagogice specjalnej
  • Etyka w zawodzie pedagoga specjalnego
  • Dydaktyka specjalna

 

Przedmioty do wyboru:

  • Ścieżka I
  • Ścieżka II
  • Pedagogika wieku dziecięcego
  • Komunikacja osób z lżejszą niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka edukacji matematyczno-przyrodniczej dzieci  z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka edukacji polonistycznej dzieci niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka wychowania przedszkolnego
  • Kształcenie integracyjne i włączające
  • Współpraca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metody wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka edukacji muzycznej, plastycznej i technicznej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Logopedia z emisją głosu
  • Prawne podstawy edukacji dzieci z niepełnosprawnością
  • Projekt edukacyjny z zakresu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
  • Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
  • Wczesne wspomaganie rozwoju
  • Metody edukacji i rehabilitacji osób z lżejszą niepełnosprawnością intelektualną
  • Metody edukacji i rehabilitacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
  • Instytucje i organizacje wspomagające osoby niepełnosprawne
  • Współpraca z osobą z niepełnosprawnością intelektualną
  • Andragogika specjalna
  • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Zaburzenia mowy i komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Niepełnosprawność a prawo
  • Projekt edukacyjny z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną